Translate

3 nov 2016

Presentatie 'De Communicatie van Generatie Z'

Alweer een paar weken terug deed ik de oproep om mij te helpen aan mijn presentatie/werkstuk. Er is volop gereageerd, heel erg bedankt daarvoor! De antwoorden die ik van jullie heb gekregen heb ik verwerkt in een Google presentatie. De presentatie ga ik vandaag met jullie doornemen*.
Als ik over 'Wij' spreek spreek ik over generatie Z in het algemeen, niet iedereen valt binnen dit plaatje. Iedereen is zoals hij/zij is, en dat is maar goed ook! Geen haat ;)

 Mijn inhoud was:

  • Wij zijn... (enquête)
  • Veel meegemaakt
  • Voordelen &Vooroordelen
    • Generatiekloof?
  • Adopteer een opa of oma!
  • Real life, wat is dat eigenlijk?
  • Waarom zijn wij geweldig?
Ik begon met vertellen over wie wij nu precies zijn. Dit deed ik aan de hand van de enquête die ik afnam onder generatie Z zelf. Uit deze enquête bleek dat generatie Z zichzelf beschrijft als oa.: Ambitieus; Tolerant; Digitaal; Revolutionair; etc. Wij als generatie Z hebben allemaal een ambitie. Dit hoeft niet per se een baan voor later te zijn, maar ook simpelweg een hobby kan al snel uitweiden naar een ambitie. Wij gaan helemaal op in één bepaald ding, hobbies, werk, een doel in het leven...
Tolerant zijn wij ook zeker! Het maakt ons over het algemeen niet uit welke leeftijd iemand heeft, welke huidskleur iemand heeft of waar iemand in geloofd. Ook hebben wij geen homofobie, iedereen is gelijk! Digitaal, dat spreekt voor zich, Wij communiceren al van kleins af aan met digitale middelen, waren het in de jaren negentig nog de Lady Phones, heeft nu bijna ieder kind wel een smartphone of tablet. Ook revolutionair is een kenmerk van generatie Z, wij hebben al veel meegemaakt. 
Dat brengt mij direct bij mijn volgende dia. Ik heb in totaal 21 belangrijke gebeurtenissen opgezocht in een tijd periode tussen 1992 en 2009. Uit al deze betekenissen heb ik een aantal kort genoemd.
In 1992 werkte men nog met Windows 3.1, ondertussen kan er al gewerkt worden met Windows 10. Daar tussen zitten echt een hele hoop andere Windows versies. Wat betreft de digitale leefwereld is er dus een hoop gebeurd. De computers hebben echter ook een aantal problemen veroorzaakt, denk maar aan de Millenniumbug, gelukkig viel alles redelijk mee en hebben we nog steeds goed werkende computers!
We hebben het eerste kloon-schaap meegemaakt. De mens kan klonen, of dit goed is moeten we nog afwachten, maar het kan zeker voordelen hebben... Het eerste homo-huwelijk hebben we meegemaakt, in 2001 was Nederland het eerste land dat het homohuwelijk in de wet wijzigde als legaal.
Verder hebben we gezien dat de eerste zwarte president van Amerika is gekozen. En misschien nog wel de belangrijkste gebeurtenis: Harry Potter deel 1 hebben wij zien uitkomen! ;)

Naast de enquête die ik gehouden heb onder generatie Z zelf, heb ik ook één gehouden bij generatie BB, X en Y. Deze antwoorden heb ik gebruikt om de vooroordelen en meningen van 'oudere' generaties over generatie Z te onderzoeken. Dit zou laten zien of er een generatiekloof bestaat.
Een aantal letterlijk gegeven negatieve oordelen over Z zijn:
  • Ze zijn erg op zichzelf gericht.
  • De concentratieboog is korter, geworden, onrustiger
  • Te oppervlakkig door multitasken
  • Heel veel social media, kunnen niet een uurtje zonder mobiele telefoon.
  • Geen échte communicatie (face to face)
Een aantal positieve oordelen waren echter:

  • Ze denken niet in hokjes, maar veel meer global. Hebben minder vooroordelen of veroordelen minder. Weten wat ze willen en gaan er ook voor.
  • Ze doen dingen makkelijk tegelijkertijd. maken makkelijk contact
  • Zelfstandig, handig in de digitale wereld.
  • Kritisch, niet zomaar dingen aannemen.
  • Warmer/vriendelijker en meer open naar elkaar toe. Snel met aanleren nieuwe media/apps e.d.
Opvallend is hier dat de meningen erg verdeeld zijn. Mensen zien de diversiteit en het multitasken zowel positief als negatief. Een punt om over te discussiëren zou kunnen zijn: Contact via media als Whatsapp en Facebook is geen échte communicatie.
Er is niet zo zeer sprake van een generatiekloof, het is eerder een manier van leven die sommige mensen hebben. Mensen uit dezelfde generatie hebben immers ook totaal andere meningen.

Je kunt tegenwoordig een oma of opa adopteren! Het idee ontstond bij een jongen die zijn oma bijna nooit sprak. Dit vond hij jammer, toen bedacht hij zich dat het ook jammer was dat zijn oma zijn Facebook niet kon bereiken. Hij besloot om iedere maand een foto van zijn social media te versturen als kaartje. Op deze manier was er vaker een onderwerp om samen over te praten en wist zijn oma meer van hem af. Het bleek zo'n succes te zijn dat hij een site maakte waarop ouderen zich kunnen (laten) inschrijven. Jongeren kunnen zich ook aanmelden en sturen voor maar €2,50 een kaartje met daarop een foto van zijn/haar social media account naar een opa of oma. Je kunt ook een kaartje sturen naar ouderen niet geen contact meer hebben met hun kleinkinderen of zonder kleinkinderen. Zo heb jij een adoptie opa/oma! Lijkt je dit leuk? Neem dan een kijkje op www.omapost.nl .

Wat is reallife nou eigenlijk? Ik heb zelf redelijk vaak de situatie dat ik op pinterest/tumblr/WeHeartIt/etc uren kijk naar DIY-plaatjes of zomaar plaatjes opsla om later zelf te doen of maken. Herkenbaar? Waarschijnlijk wel, en uiteindelijk doen we niets met deze plannen en plaatjes. In plaats van te kijken op deze sites, kun je zelf ook dingen uitproberen. Veel leuker om te doen! Telkens plaatjes van de #Lifegoals op te zoeken? Nee! Ga zelf stappen of een bucketlist voltooien. Al die mooie foto's van die heerlijke taartjes, cupcakes en smoothies kun jij ook maken!

De laatste vraag in de enquête van generatie Z was:

"Wij zijn geweldig, waarom vind jij ons geweldig?"

Ik heb een heleboel mooie en originele antwoorden ontvangen, hieruit heb ik een paar genoteerd:
  • Waarom is gras groen? Waarom zijn bananen krom? Dingen zijn zoals ze zijn en jullie zijn pittig geweldig.
  • Omdat wij iets moois van het leven maken.
  • Wij zijn het enige lichtpuntje in het tranendal dat zich de vergrijzing noemt ;)
  • Iedereen is verschillend
  • Omdat ieder mens zijn eigen kwaliteiten en talenten heeft, en we daar samen hele mooie dingen mee zouden kunnen doen.
Heb jij nog een origineel antwoord op de bovenstaande vraag? Laat het me weten, ik ben heel benieuwd!


*De volledige presentatie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Thank you all for your lovely comment! You've made my day <3