Translate

29 jul 2016

Op weg naar het Lagerhuis 2016

Vanaf de bovenbouw mag je meedoen met de debat groep van onze school. Zodra ik een mail kreeg dat ik me aan kon melden, meldde ik me aan. Dit leek me zo leuk! We debatteren over van alles, maar vooral over politieke dingen.
De eerste bijeenkomst kwamen we er rustig in. Het is bij debatteren belangrijk dat je je in kunt leven in andermans mening. We oefenden dit door een soort spel waarbij je denkbeeldig in een luchtballon zit met te veel mensen. Je moest een ideologie, persoon, of quote zijn. Aan de hand van de persoonlijkheid en ideeën moest je beargumenteren waarom JIJ in de luchtballon moest blijven,
Ik heb gekozen voor Floortje Dessing, vanwege haar wereldkennis en mensenkennis. Als we verdwaald raakten kon ik de weg weer vinden. Helaas ging ik er uit.

Iedere week kwamen we een uur bij elkaar en oefenden met de stellingen van het Lagerhuis. (link)
Eind december kreeg onze groep (16 leden) te horen wie er mee mochten doen aan het programma. Er was plek voor elf debaters, en tot mijn grote geluk mocht ik mee! Twee maanden lang kon ik vol op oefenen met de stellingen, argumenterende als voor- en tegenstander van de stelling.

19 februari was het dan eindelijk zover, de provinciale  voorronde. Vroeg van bed, en netjes kleden. Colbertje met zwarte broek, als team hadden we afgesproken om chic te kleden. We zagen er erg imposant uit, al zeg ik het zelf. De ene ronde na de andere, wat een sfeer! Van de vier rondes hebben we drie gewonnen, tot op de laatste ronde stonden we eerste. Helaas verloren we de laatste ronde, door het argument van een 'koeienscheet'. Tja, dan baal je wel. Maar een hele grote troost was wel dat we gewonnen hebben van de winnaars van de afgelopen twee jaar.

Ondanks dat we derde zijn geworden, heb ik wel heel veel geleerd. En ik denk dat ik, als ik weer mee mag komend jaar, ik als individueel, een heel stuk beter ben. Ik hoop dat ik weer mee mag ;)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Thank you all for your lovely comment! You've made my day <3